Thursday 31 October 2013

#JANGAN SAKITI HATI ISTERI



Soalan : "kalao isteri sakitkan hati suami, derhaka pada suami. Tapi bagaimana jika suami yang sakiti hati isteri?" 

Jawapan UAI:BERDOSA jugak lah.. cuma tidak ada istilah suami derhaka pada isteri, tapi suami akan ditanda Malaikat sebagai derhaka pada Allah..." Allah itu Maha Adil.. SesungguhNya Allah menyayangi kaum wanita dan para isteri.. Perkahwinan dalam Islam takde istilah berat sebelah.. mengikut hukum, ianya Adil..kerana Allah jadi suami dan isteri saling memerlukan antara satu sama lain.Jadi, para suami, jangan lah kerana anda suami, boleh suka suka sakitkan hati isteri, konon kerana anda suami, isteri tak berhak bersuara, isteri tidak berhak berkata apa, isteri tak berhak itu ini.. dalam Islam, isteri punya hak untuk bersuara dan jika dia terlancang kata, didik lah dia dengan lembut dan diplomasi..Bukan ke lelaki itu punya sembilan akal dan wanita itu hanya ada satu akal?Fikirkan lah.. sebanyak mana anda fikir kuasa suami itu boleh menzalimi isteri walaupun dengan kata kata anda, ingatlah Allah itu Maha Melihat, Dia Maha Mengetahui yang nyata dan tersembunyi... Dengan izin Allah, dia (isteri) dijadikan halal buat anda bukan untuk dizalimi walaupun dengan kata kata anda..

Kerana isteri, rezekimu bertambah Kerana isteri,maka lahirlah zuriatmuKerana isteri,makan pakaimu dijagaKerana isteri,tenang hatimuKerana isteri,lembut pemandangan matamuKerana isteri adalah satu satu manusia yang bisa melihat setiap cacat celamu yang tersembunyi dari pandangan matamu dan masih menerimamu seadanya.



Jangan lah sakiti hati mereka, ingatlah setiap pengorbanan mereka, walaupun kecil dimatamu, ianya besar bagi dirinya..setiap peluh yang menitik yang dikerjakan untuk keluarganya, setiap airmata yang menitis untuk anak dan suaminya adalah salah satu tanda, dia isteri yang terbaik buat anda..Yakin lah dengan pilihan Allah buat kita. Jodoh itu adalah pilihan yang tepat dari Allah... jangan diubah setiap nikmat yang Allah beri pada kita.. Ucapkan.. "Alhamdulillah.."


x

No comments:

Post a Comment